Samen voor een betere wereld, ook in moeilijke tijden19/03/2020

Het coronavirus heeft ons land stevig in zijn greep. De impact op onze samenleving en economie is groot, en je vraagt je waarschijnlijk af of dit ook gevolgen heeft voor de fondsenwerving van je organisatie.

In dit artikel vind je meer informatie over de huidige stand van zaken bij DSC, onze verwachtingen en maatregelen voor de komende dagen en weken, en tenslotte wat concreet advies m.b.t. de DM-campagnes van je vereniging.

Huidige stand van zaken

Qua productie en distributie van onze mailings merken we op dit ogenblik niet meteen een probleem. Uit een navraag bij onze nationale leveranciers blijkt dat alle opdrachten doorgaan zoals gepland. Voor mailings afkomstig uit het buitenland zijn er slechts minieme vertragingen. Er is ook geen vertraging bij Bpost.

Wat betreft de resultaten van onze DM-campagnes tot en met dinsdag 17 maart:

- In vergelijking met de eerste drie maanden van vorig jaar, stijgt het ingezamelde bedrag voor onze partnerorganisaties aanzienlijk. We noteren een toename van maar liefst 11%.

- Tussen 1 en 17 maart 2020 boekten we een stijging met 17%. Sinds 12 maart ll. werd zelfs 20% meer geschonken.

Voorlopig merken we dus geen negatieve impact van het coronavirus op onze resultaten. Of dit zo gaat blijven, valt af te wachten. De eerste maatregel die de Nationale Veiligheidsraad uitvaardigde, dateert immers van 12 maart. We hebben dus enkel de concrete cijfers van 3 giftdagen in volle coronacrisis. 

Bij Direct Phone, onze telemarketingpartner, gaan de zaken goed. Nog beter dan anders zelfs. Mensen tonen zich ondanks alle coronazorgen nog steeds solidair naar de kwetsbare en minderbedeelde personen in onze maatschappij. Het feit dat de ganse bevolking verplicht thuis zit, draagt waarschijnlijk bij aan de goede resultaten. Mensen hebben tijd om de telefoon te beantwoorden, en vooral onze oudere donateurs zijn blij met het menselijk contact.

Verwachtingen en maatregelen

De tijd zal uitwijzen of de vrijgevigheid van onze schenkers en het aantal giften zal afnemen ten gevolge van de coronacrisis. Maar dat hoeft niet zo te zijn! Donateurs zijn bijvoorbeeld tijdens een recessie net zo gul als anders.

Denk bijvoorbeeld aan de recessie van 2008. De impact van deze economische crisis op het geven aan goede doelen was toen minimaal in veel landen – ook in België. Onze conclusie is dus: stop niet met fondsen te werven voor je organisatie. Donateurs willen nog steeds geven!

Bij DSC zijn we optimistisch en hoopvol, maar omdat we de toekomst niet kunnen voorspellen én geen onnodige risico’s willen nemen, zetten we alle grote rekruteringen vanaf vandaag tot 10 april on hold. Deze campagnes worden voorlopig NIET gedropt. Wanneer we meer informatie en zekerheid hebben over het verloop van de giften, bepalen we een nieuwe dropdatum voor de opgeschorte campagnes. De campagnes naar de eigen schenkers gaan door zoals gepland.

DSC houdt je de volgende dagen in ieder geval op de hoogte van de ontwikkelingen, en wat er ook op ons pad komt: we zorgen voor een oplossing op maat van je vereniging en in overeenstemming met jullie noden.

Want één ding is zeker in deze onzekere tijden. Onze prioriteit is én blijft dat je organisatie voldoende middelen werft om zijn projecten te realiseren.

Wij blijven op post

De interne maatregelen voor het personeel van DSC en Direct Phone blijven tot nader order van kracht.

De medewerkers van DSC en Direct Operations zullen voornamelijk telewerken en blijven beschikbaar via de gekende e-mailadressen en telefoonnummers. Vergaderingen beperken we zoveel mogelijk of gaan door via telefoon of een chatdienst.

Ons call center Direct Phone en de Donor Care-afdeling werken normaal verder maar nemen extra veiligheidsmaatregelen om het welzijn van eenieder te garanderen.

Advies

We nemen de lopende campagnes van onze partnerorganisaties momenteel onder de loep. Als het nog kan en wenselijk is, passen we de campagnes wat aan. Een inhoudelijke verwijzing naar het coronavirus en de actuele situatie kan een meerwaarde hebben voor die mailings.

Misschien moet het thema van de aankomende campagnes aangepast worden? Sommige onderwerpen kunnen immers als niet-urgent of irrelevant beschouwd worden gedurende de coronacrisis. Iedere aanpassing gebeurt natuurlijk in nauw overleg met de partnerorganisatie. 

DSC hoort altijd graag van je. En natuurlijk moet dit ook nu niet veranderen. Laten we de social distancing echter respecteren en voorlopig onze gesprekken telefonisch of digitaal voeren.

Wij hopen dat jij en je naasten veilig en gezond zijn.

Veel sterkte.

De medewerkers van DSC, Direct Operations en Direct Phone

PS: Wil je meer weten over de impact van het COVID19-virus op de internationale fondsenwerving en hoe andere landen hiermee omgaan, lees dan zeker de volgende artikels:

Philanthropy Daily: Coronavirus and fundraising: don’t change anything  

Moceanic: COVID-19 and Your Cause  

https://fondsenwerving.org/blog/2020/rampen-en-crises-halen-het-beste-uit-ons-naar-boven

https://www.fondsenwerving.nl/verdieping/artikel/2020/03/16/Liveblog-Alles-over-de-impact-van-het-coronavirus-op-de-goededoelensector?utm_source=mailing&utm_medium=email&utm_campaign=volg-het-nieuws-over-het-coronavirus-in-de-goededoelensector-in-ons-liveblog-nieuwsbrief-vf

https://www.carenews.com/fr/news/le-fundraising-a-l-heure-du-coronavirus

 

Contact

Victor Rauterstraat 33
1070 Anderlecht
T 02 280 00 74
info@dsc.be
Contact