UZB 2UZB Appeltuin Gadget
Organisatie
UZ Brussel
Thema van de campagne
Schoolmateriaal nodig

De Appeltuin heeft een klasje waar zieke patiënten enkele uurtjes per week les krijgen zodat ze niet achterop geraken op hun gewone school. Probleem: er zijn leerkrachten maar geen schoolmateriaal.

De mailing leverde als fidelisering een mooi resultaat op. Zoals alle campagnes naar de actieve donateurs van het UZ Brussel. Maar vooral de test naar potentiële nieuwe schenkers en de reactivering waren een groot succes. Dankzij een hoge gemiddelde gift én een hoog responspercentage bleef de kost per nieuw geworven donateur erg laag. De reactivering deed het nog beter. Deze campagne behaalde een positief netto resultaat; de nieuwe, gereactiveerde donateurs kostten het UZ dus niets.

Welke key learnings bracht deze campagne ons bij? Een heleboel!

Eerst en vooral speelt de dropdatum (in dit geval vlak voor de start van het nieuwe schooljaar) een belangrijke rol. Dit raakt aan de leefwereld van de donateur – zijn of haar kleinkinderen gaan binnenkort ook opnieuw naar school – en het creëert een sense of urgency. Hoe sneller het schooljaar nadert, hoe dringender de benodigde hulp wordt. Algemeen: hoe dringender de hulp is, hoe groter de kans op een gift.

Het premium is een setje met een lat, potlood, slijper en gom voor op school. Dit cadeautje (dat de donateur aan zijn kleinkind kan geven) sluit aan bij het thema van de brief. Ook visueel is er een link met het onderwerp. De print op de elementen van het setje bevat namelijk een mooie, grote appelboom. De mailing vormt visueel en thematisch een geheel; dat zorgt altijd voor een meerwaarde.

De duidelijke probleemstelling, oplossing en zeer concrete ask worden nog eens in de verf gezet door de ‘gift list’ in de mailing. Dit extra document zorgt voor een visuele representatie van wat de donateur met zijn gift schenkt. Bovendien kan de donateur kiezen wat hij wilt geven. Dat zorgt voor een aangenaam gevoel van vrijheid en zelfbeschikking bij de donateur.

Natuurlijk is de werking van De Appeltuin een emotioneel thema op zich; het is een plek in het kinderziekenhuis van het UZ Brussel waar langdurig zieke kinderen weer even kind kunnen zijn. De verhalen over/van de jonge (kanker)patiëntjes laten niemand onberoerd.

Contacteer ons