DSC is op zoek naar een Managing & HR Assistant (m/v/x)29/03/2018

Wij zoeken een mensgerichte medewerker met een passie voor cijfers!

 

Wat houdt je rol in?

  • Je voert taken voor het secretariaat, de dienst boekhouding en de HR dienst nauwkeurig uit :
  • Verwerken van dagelijkse post;
  • Onthaal van bezoekers;
  • Telefoon beantwoorden, alsook de algemene briefwisseling van het bedrijf;
  • Maken van afspraken en reservaties voor de collega’s, voorbereiden van vergaderingen;
  • Aankopen van bureaumaterialen en opvolging van diverse contracten;
  • Organiseren van evenementen;
  • Invullen en filing van verschillende documenten;
  • Samenwerking met de dienst boekhouding;
    • Facturatie aan de verenigingen en opvolging van betalingen
    • Verificatie en registreren van aankoopfacturen en rekeninguittreksels in boekhoudprogramma
    • Opvolgen van de inkomsten van onze partners en opmaak van jaarrapporten
  • Samenwerking met HR dienst:
    • Beheren van verlofdagen, medisch attesten en personeelsdossiers;
    • Beheren van verzekeringen van het personeel;
    • Beheren van reiskosten, gsm abonnementen en internet abonnementen van het personeel;
    • Je houdt personeelsgegevens up to date;
    • Vacatures plaatsen op het internet;

 

Voor meer informatie en hoe je moet solliciteren, klik hier.

DSC is op zoek naar een Senior Copywriter Fondsenwerving (m/v/x) 13/09/2017

Durf jij onze nieuwe Senior Copywriter Fondsenwerving (m/v/x) te worden?

Dit is een werkaanbieding voor durvers. Want niet iedereen heeft het lef om fundraising copywriter te worden. Jij wel?

Durf jij je pen in te zetten voor het goede doel?

Durf jij armoede, honger, geweld en ander onrecht scherp te beschrijven?

Durf jij te vragen (want fondsenwerving draait toch om geld vragen, niet?)?

Dan is een job als copywriter bij DSC misschien iets voor jou!

Wie is DSC?

Direct Social Communications (DSC) verzorgt de fondsenwerving voor 27 goede doelen in België, waaronder Damiaanactie, Handicap International, Voedselbanken, Blindenzorg Licht en Liefde, Stichting Brandwonden, Oxfam, Mercy Ships enz.
Hoe verzamelen wij fondsen? Door het versturen van brieven (direct mail). Dit is onze hoofdactiviteit. Daarnaast zoeken we ook steun voor onze partners via telemarketingcampagnes, e-mailcampagnes en legaten. We zijn een sterk groeiende organisatie met aandacht voor de mens achter onze medewerkers.

Wat verwachten wij?

- Je hebt een passie voor taal en schrijven is al minstens vijf jaar je lust en je leven.

- Van Dale is je beste vriend, het Groene Boekje je bijbel.

- Je kent de principes van goede DM copy als je broekzak.

- Je bent bereid de geheimen van fundraising copy te leren en ze toe te passen.

- Je kunt je schrijfstijl makkelijk aanpassen aan een ouder doelpubliek.

- Je beschikt over een hoog EQ. Je voelt perfect aan wat mensen raakt en je krijgt het moeiteloos verwoord.

- Je speelt niet alleen met woorden, maar hebt ook feeling voor sterke creatieve concepten.

- Je kunt een eerder technische briefing omzetten in een verhaal dat aanspreekt.

- Campagnes maken is teamwerk. Je kan daarom makkelijk samenwerken met je creatieve collega’s.

- Je trekt je uit de slag in het Frans en het Engels.

Wat mag jij verwachten?

- Een voltijdse, boeiende, creatieve en veelzijdige job.

- 33 toffe collega’s.

- Een aantrekkelijk loon met een hele rist extralegale voordelen (van gratis vervoer over maaltijdcheques tot gsm en notebook).

- Intensieve begeleiding en de kans om een specialist in je vakgebied te worden.

- Een toffe werkplek in Brussel, een dagje thuiswerken kan ook.

 

Klaar voor een nieuwe uitdaging?

Overtuig ons van je lef! Stuur een gedurfde brief, samen met je cv naar christine.cornez@dsc.be.

Doe het wel voor 29 september 2017. Want kunnen werken tegen deadlines is een andere vereiste om bij DSC aan de slag te gaan.

DSC is op zoek naar een Account Manager - Fondsenwerver (m/v/x)20/07/2017

Dit is een werkaanbieding voor durvers. Want niet iedereen heeft het lef om fondsenwerver te worden. Jij wel?

Durf jij je in te zetten voor het goede doel?

Durf jij te vragen (want fondsenwerving draait om geld vragen?

Ja? Dan is een job als Account Manager bij DSC misschien iets voor jou!

 

Wie is DSC?

Direct Social Communications (DSC) verzorgt de fondsenwerving voor 27 goede doelen in België, waaronder Damiaanactie, Handicap International, Voedselbanken, Blindenzorg Licht en Liefde, Stichting Brandwonden, Oxfam, Mercy Ships enz. Hoe verzamelen wij fondsen? Door het versturen van brieven (direct mailings). Dit is onze hoofdactiviteit. Daarnaast  zoeken we ook steun voor onze partners via telemarketingcampagnes, e-mailcampagnes en legaten.

 

Wat verwachten wij?

  • Je hebt minstens vijf jaar ervaring en bent bereid de geheimen van fondsenwerving verder te leren en ze toe te passen. We organiseren hiervoor regelmatig opleidingen, waaraan je uiteraard deelneemt.
  • Je bent niet bang om verantwoordelijkheid op te nemen.
  • Je kan zelfstandig en georganiseerd je eigen partnerverenigingen beheren.
  • Je bent klantgericht.
  • Je bent sociaal ingesteld en wilt bijdragen tot een betere wereld.
  • Je bent verbaal sterk en kunt perfect verwoorden wat je wilt en waarom.
  • Je werkt gestructureerd en houdt ervan om tegen deadlines aan te werken.
  • Je wil je creativiteit optimaal inzetten en deel uitmaken van een enthousiast team.

 

Wat houdt je job in?

  • Je ontwikkelt een sterke band met de NGO’s waarvoor je fondsen werft. Voor jouw partners draag je eindverantwoordelijkheid en ga je door het vuur!
  • Ieder jaar stel je voor je partners een budget en jaarplanning op en volgt deze nauwgezet op. Je stelt nieuwe strategieën voor die jouw partners helpen meer en beter fondsen te verzamelen.
  • Je volgt nauwgezet A tot Z alle strategieën op die voor jouw partners worden uitgevoerd.
  • Je werkt de direct mail campagnes voor jouw partners van A tot Z uit; dit vormt de basis van je werk (input partner → idee → creatie samen met copywriter en grafisch ontwerper → productie van de campagne).
  • Je analyseert de resultaten van de campagnes en kijkt kritisch naar je eigen werk. Daarna bespreek je met je partners wat goed was en wat nog beter kan.
  • Je vertegenwoordigt DSC op evenementen van jouw partners en volgt nauwgezet alle nieuwtjes bij hen op.

 

Wat mag jij verwachten?

  • Een voltijdse opdracht (40 uur per week met 1 dag recuperatie per maand bovenop het normale verlof)
  • Een werkplek in een dynamisch team met ruimte voor eigen verantwoordelijkheid
  • Een verloning bestaande uit een vaste wedde en een uitgebreide reeks extra’s zoals maaltijdcheques, hospitalisatie- en groepsverzekering, vervoerskosten, …
  • Een werkomgeving die makkelijk bereikbaar is met het openbaar vervoer (metro, trein en tram op wandelafstand)

 

Solliciteer nu!

Stuur dan je motivatiebrief met CV ter attentie van Mevrouw Christine Cornez, per mail naar: christine.cornez@dsc.be

DSC is op zoek naar een HR Manager (m/v)9/03/2017

Wie is DSC?

Direct Social Communications (DSC) verzorgt de fondsenwerving voor 27 goede doelen in België, waaronder Damiaanactie, Handicap International, Voedselbanken, Blindenzorg Licht en Liefde, Stichting Brandwonden, Oxfam, Mercy Ships enz. Hoe verzamelen wij fondsen? Door het versturen van brieven (direct mail). Dit is onze hoofdactiviteit. Daarnaast zoeken we ook steun voor onze partners via telemarketingcampagnes, e-mailcampagnes en legaten. We zijn een sterk groeiende organisatie met aandacht voor de mens achter onze medewerkers. We willen ons HR-beleid (voor minstens 45 medewerkers) dan ook verder professionaliseren.

 

Functie

  • In deze rol ben je verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling en de implementatie van het HR-beleid.
  • Je bent het eerste aanspreekpunt en klankbord voor onze medewerkers. Je neemt het voortouw in de uitbouw van onder meer volgende onderdelen:
    • HR-beleid en administratie van A tot Z (zowel strategisch als operationeel)
    • Employer branding
    • Rekrutering en selectie
    • Onthaal van nieuwe medewerkers
    • Opleiding en ontwikkeling
    • Opvolgings- en evaluatieprocessen
    • Volledige personeelsadministratie/payroll (in samenwerking met ons sociaal secretariaat)
  • In al deze domeinen neem je een dienstverlenende rol op. Je werkt dus nauw samen met de leidinggevenden waarvoor je een klankbord en coach bent.

 

Profiel

  • Je bent gepassioneerd door HR en hebt een master bij voorkeur in arbeids- of organisatiepsychologie, HRM of kan een ander relevant diploma/werkervaring voorleggen.
  • Je hebt een werkervaring van minstens 3 jaar in een vergelijkbare HR-functie en kan terugblikken op een aantal concrete personeelsgerelateerde resultaten.
  • Je houdt van initiatief nemen en vernieuwing brengen en toont daarbij vastberadenheid.
  • Je bent communicatief sterk en beschikt over heel wat organisatorische vaardigheden.
  • Je werkt graag met mensen samen, doch kan ook sterk autonoom werken.
  • Je bent perfect tweetalig (Nederlands/Frans), Engels is een plus.
  • Je bent klantgericht, luistert graag en weet mensen te ondersteunen.
  • Open en eerlijke communicatie is voor jou een evidentie.
  • Je bent sociaal ingesteld en wil bijdragen tot een betere wereld.

 

Aanbod

  • Een voltijdse opdracht van 40 uur per week (met 1 dag recuperatie per maand bovenop het normale verlof) of een deeltijdse opdracht van 32 uur per week.
  • Je komt terecht in een mensgerichte en uitdagende omgeving waar structuur en professionalisering op de agenda staan.
  • Je mag rekenen op een competitief salarispakket aangevuld met extralegale voordelen (zoals maaltijdcheques, hospitalisatie- en groepsverzekering, etc.) en ruimte voor persoonlijke groei.
  • Een werkomgeving die makkelijk bereikbaar is met het openbaar vervoer.

 

Geïnteresseerd?

Stuur dan je motivatiebrief met CV ter attentie van Mevrouw Griet Verhaert, per mail naar: griet.verhaert@dsc.be 

2016: sterke start van fondsenwerving in België17/05/2016

Ondanks de sterke terugval van de giften na de aanslag van 22 maart 2016, hebben de DSC-partners tussen 1 januari en 30 april 11% meer giften verzameld in vergelijking met 2015.

Een veelbelovende start van het nieuwe jaar!

DSC is op zoek naar een Senior Copywriter Fondsenwerving (M/V)21/04/2016

Durf jij onze nieuwe Senior Copywriter Fondsenwerving (M/V) te worden?


Dit is een werkaanbieding voor durvers. Want niet iedereen heeft het lef om fundraising copy te worden. Jij wel?

Durf jij je pen in te zetten voor het goede doel?

Durf jij armoede, honger, geweld en ander onrecht scherp te beschrijven?

Durf jij te vragen (want fundraising draait toch om geld vragen, niet?)?

Dan is een job als copywriter bij DSC misschien iets voor jou!

 

Wat verwachten wij?

  • Je hebt een passie voor taal en schrijven is al minstens vijf jaar je lust en je leven.
  • Van Dale is je beste vriend, het Groene Boekje je bijbel.
  • Je kent de principes van goede DM copy als je broekzak.
  • Je bent bereid de geheimen van fundraising copy te leren en ze toe te passen.
  • Je kunt je schrijfstijl makkelijk aanpassen aan een ouder doelpubliek.
  • Je beschikt over een hoog EQ. Je voelt perfect aan wat mensen raakt en je krijgt het moeiteloos verwoord.
  • Je speelt niet alleen met woorden, maar hebt ook feeling voor sterke creatieve concepten.
  • Je kunt een eerder technische briefing omzetten in een verhaal dat aanspreekt.
  • Je trekt je uit de slag in het Frans en het Engels.
  • Campagnes maken is teamwerk. Je kan daarom makkelijk samenwerken met je creatieve collega’s. Misschien word jij wel onze nieuwe Creative Director?
  • Je trekt je uit de slag in het Frans en het Engels.

 

Wat mag jij verwachten?

  • Een voltijdse, boeiende, creatieve en veelzijdige job.
  • 25 toffe collega’s.
  • Een aantrekkelijk loon met een hele rist extralegale voordelen (van gratis vervoer over maaltijdcheques tot gsm en notebook).
  • Intensieve begeleiding en de kans om een specialist in je vakgebied te worden.
  • Een toffe werkplek in Brussel, maar thuiswerken kan ook.

 

Wie zijn wij?

DSC (Direct Social Communications nv) verzorgt de fondsenwerving via direct mail voor 28 verschillende goede doelen in België, waaronder Damiaanactie, Voedselbanken, Handicap International, Stichting Brandwonden, Mercy Ships enz.

Voor al deze verenigingen samen versturen we zo’n 500 campagnes per jaar. Schrijf jij de volgende? Overtuig ons van je lef! Stuur een gedurfde brief, samen met je cv naar ludo.longin@dsc.be.

Doe het wel voor 2 mei 2016. Want kunnen werken tegen deadlines is een andere vereiste om bij DSC aan de slag te gaan. 

Twee keer zoveel erfenissen naar goede doelen21/04/2016

Het aantal legaten dat naar goede doelen gaat, is de afgelopen vijf jaar verdubbeld. Dat kan afgeleid worden uit de erfrechten die de goede doelen betaald hebben op de erfenissen die ze gekregen hebben, schrijft de krant De Standaard vanmorgen.

Terwijl in 2011 het bedrag aan successierechten of erfbelasting dat die goede doelen betaalden, nog maar 8 miljoen euro bedroeg, was dat in 2015 al opgelopen tot 15,7 miljoen euro. Zo blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Katrien Schryvers (CD&V) opvroeg bij Begrotingsminister Annemie Turtelboom (Open VLD).

Goede doelen betalen sinds 2014 allemaal een tarief van 8,5 procent op de erfenissen. Vroeger was dat 8,8 procent voor privaatrechtelijk goede doelen en 6,6 procent voor de publiekrechtelijke goede doelen. ‘Maar ook de toegenomen promotie door goede doelen van het duo-legaat heeft een grote impact gehad’, zegt Schryvers.

Successierechten
Het duo-legaat is een manier van successieplanning om de hoge successierechten te ontwijken die verschuldigd zijn als de erflater iemand is die geen directie familie is – zoals een nicht of een vriend.

Om het globale bedrag aan erfbelasting te milderen wordt een deel van de erfenis toegekend aan een goed doel. Dat goede doel betaalt de lage erfbelasting op zijn deel en ook de erfbelasting van de andere erfgenamen. De andere erfgenamen erven een kleiner deel, maar doordat ze daardoor in lagere tariefschijven terechtkomen, houden ze in totaal meer over.

Dat is inderdaad een vorm van fiscale optimalisatie, maar het is toch beter dat het geld naar een goed doel gaat dan naar iets anders’, zegt Schryvers.

België is een van de weinige landen waar goede doelen nog een belasting moeten betalen op hun legaten.

Voor een aantal mensen betekent nalaten aan een goed doel een zinvolle besteding geven aan hun nalatenschap. DSC kan voor uw vereniging een legatenstrategie op maat uitwerken.

(Bron: standaard.be – 20/04/2016)

DSC is looking for a junior/senior database manager (M/F)17/03/2016

Your tasks

  • Data preparation: clean raw data and convert into a standard format.
  • Implement data quality tools to improve the quality of our database.
  • Targeting: select individuals for a specific direct-mail, telemarketing or email campaign.
  • Analyze campaign results and donor behavior.
  • Develop dashboards to visualize campaign results, evolution of the donor base, income, segmentation, forecasts, etc.
  • Translate business problems faced by our clients into concrete analytical projects.

 

Your Profile

  • You realize projects in an efficient and autonomous way. You have strong sense of responsibility and you are flexible.
  • You think analytical and pay attention to details.
  • You are interested in database marketing, pay attention to methodology and aim to
  • continuously improve our way of working.
  • You pay attention to simplicity and efficiency.
  • Having knowledge of SAS, Tableau and/or SQL is an asset.
  • Having experience in data quality is an advantage.

 

Our offer

A fulltime position in a dynamic team with flexible working conditions, such as working from home, chances for further development within our fast growing SME.

Our office in Anderlecht is easily accessible by public transport or by car.

We provide you with an attractive salary and a nice set of extra-legal benefits such as a wage bonus, hospital and group insurance, free public transport and meal vouchers.

Are you looking for an opportunity in a young team with ambition? Please send your CV to griet.verhaert@dsc.be.

De Belg wil meer vrijheid bij het toewijzen van zijn erfenis19/02/2016

De hervorming van het erfrecht moet volgens de Belg het juiste evenwicht vinden tussen de vrijheid om zelf te beslissen en het signaal dat solidariteit tussen de generaties belangrijk blijft. Dat blijkt uit een onderzoek van de Koning Boudewijnstichting.

Uit dit onderzoek blijkt dat twee op de tien Belgen van 30 jaar en ouder op een erfenis rekent voor hun toekomst en liefst 63 procent van de Belgen rekent er niet op. "Vaak krijgen kinderen al veel steun en bescherming als de ouders nog leven", legt onderzoekster Isa Van Dorsselaer uit. "Ouders helpen hen bij leven al, onder meer als ze een woning kopen. Het belang van de erfenis vermindert daardoor."

Liefst 86 procent van de Belgen vindt dat mensen vrij moeten zijn om hun erfenis na hun overlijden na te laten zoals ze dat zelf wensen. Het betekent niet dat ze alle regels overboord willen gooien. Er is behoefte aan een minimaal wettelijk kader. "Maar ze willen kunnen geven zonder dat de overheid hen in een richting duwt. Al is het dan om te doen wat in de geest van de wet zit: de kinderen en de partner bevoordelen.

Nog steeds 67 % vindt dat een deel van de erfenis automatisch naar de kinderen moet gaan. Voor de partner loopt dat op tot 79 %. "Nochtans vindt 54 % van de Belgen dat het mogelijk moet zijn om een kind te onterven. De meest genoemde redenen zijn het verbreken van het contact; een verslaving of het kwistig omspringen met geld; en het feit dat een kind niet voor de ouder zorgt."

Met deze studie wil de Koning Boudewijnstichting de maatschappelijke verwachtingen over erfrecht onderzoeken. Het is de bedoeling dat zo een hervorming van het erfrecht kan uitgevoerd worden die door zo veel mogelijk mensen als legitiem ervaren wordt. De resultaten van het onderzoek werden overgemaakt aan minister van Justitie Koen Geens.

Voor een aantal mensen betekent nalaten aan een goed doel een zinvolle besteding geven aan hun nalatenschap. DSC kan voor uw vereniging een legatenstrategie op maat uitwerken.

(Bron: HLN.be – 16/02/2016)

Belgen geven meer giften aan op belastingaangifte18/02/2016

Steeds meer Belgen geven giften aan goede doelen aan op hun belastingaangifte. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Financiën. Wie minstens 40 euro doneert aan een erkende instelling, kan 45 procent van de gift terugkrijgen via een belastingvermindering.

 

Voor het aanslagjaar 2014 telde de fiscus 727.049 belastingplichtigen die een gift uit 2013 aangaven. Dat zijn er 12,8 procent meer dan voor het aanslagjaar 2013. Het totale bedrag dat aangegeven werd, lag bovendien 20,7 procent hoger en bedroeg 208,2 miljoen euro. De schenkers recupereren daar samengeteld 93,7 miljoen euro van via de belastingvermindering.

 

Bron: Knack

Gezocht: Account Manager (m/v)10/02/2016

Dit is een werkaanbieding voor durvers. Want niet iedereen heeft het lef om fondsenwerver te worden. Jij wel?

Durf jij je in te zetten voor het goede doel?

Durf jij armoede, honger, geweld en ander onrecht aan te vechten?

Durf jij te vragen (want fundraising draait toch om geld vragen, niet?)?

Dan is een job als Account Manager bij DSC misschien iets voor jou!

Klik hier voor meer informatie.

Een sterk team staat voor u klaar!29/01/2016

Om uw fondsenwerving te optimaliseren trokken Direct Social Communications en Direct Phone twee dagen naar Oostende. De frisse zeewind inspireerde ons om onze fondsenwervingsstrategieën nog beter af te stemmen op de noden van uw vereniging.

 

We halen alvast alles uit de kast om in 2016 nog betere relaties op te bouwen met uw schenkers en nog meer fondsen te werven opdat u en uw organisatie de wereld beter kunnen maken.

 

Bent u benieuwd welke innovatieve ideeën, creativiteit en multichannel campagnes er op tafel liggen? Contacteer ons en we stellen u onze ideeën met veel plezier voor. Op een goede samenwerking in 2016!

Moeten we jagen op de Millennials?15/01/2016

We willen allemaal jongere schenkers. Maar is dit de investering waard?

Ook DSC krijgt vaak de vraag waarom we niet zoeken naar jongere schenkers. Tegelijk tonen onze expertise en wereldwijd onderzoek aan dat het niet altijd even verstandig is om zwaar te investeren in jonge schenkers. En met jong bedoelen we de twintigers en dertigers, en vaak ook nog de veertigers.

De realiteit zegt ons namelijk dat hoe ouder je wordt, hoe meer beschikbaar inkomen je hebt. Jongere schenkers kan je overtuigen met eenmalige, kortstondige en laagdrempelige acties. Maar een prioriteit zijn ze niet voor fondsenwervers.

Lees zeker ook even het artikel van Sean Triner, stichter van Pareto Fundraising (Australië, Nieuw-Zeeland, Hong Kong, UK, Noord-Amerika).

Facebook helpt goede doelen3/09/2015

Het is geen groot geheim, online doneren is geen groot succes in België. En fondsenwerving via sociale media is een heuse nichemarkt. Maar binnenkort kan hier wel eens verandering in komen dankzij Facebook.

De meeste ngo’s gebruiken sociale media vooral als communicatiekanaal. Met hun likes en retweets bereiken sommige organisaties duizenden mensen. Maar dit brengt niet noodzakelijk geld in het laatje. Want de kloof tussen online en offline media is immens groot.

Sinds kort heeft Facebook een ‘nu doneren’-knop voor goede doelen gelanceerd. Facebook had altijd al een groot hart voor goede doelen. Maar terwijl vroeger het geld schenken via Facebook zelf verliep, linkt de ‘nu doneren’-knop rechtstreeks naar de schenkmodule op de website van de non-profitorganisatie

Ieder goed doel dat zo ook geregistreerd staat bij Facebook kan deze knop eenvoudig aanmaken en laten linken naar de schenkmodule op jouw website.

Heb je hulp nodig bij jouw strategie om fondsen te werven via sociale media of wil je meer informatie over online schenken via jouw website, dan kan je ons steeds contacteren.

Direct Mail, nog steeds dé tool om fondsen te werven8/07/2015

Er bestaan heel wat hippe manieren om nieuwe schenkers te werven: Twitter, Facebook, Face-to-Face, telemarketing, sms, peer-to-peer, e-mail, websites, Google ads … Maar de belangrijkste in volume is … direct mail.

70 goede doelen in Nieuw-Zeeland en Australië hebben hun resultaten in een grafiek gegoten om te ontdekken hoe hun schenkers zich gedragen. En wat bleek? Direct mail heeft de afgelopen jaren veel meer nieuwe schenkers geworven, dan elk andere kanaal.

Direct mail heeft het nog nooit zo goed gedaan. Van 2009 tot 2012 steeg het aantal nieuwe schenkers via direct mail met 100%. In 2009 gaven 155.000 van de 267.000 nieuwe schenkers - mensen die voor het eerst aan een van de zeventig goede doelen een gift schonken - een bijdrage nadat ze een direct mail brief hadden ontvangen (57%). In 2012 steeg dat aantal tot 350.000 nieuwe direct mail schenkers op een totaal van 508.000 mensen (69%).

Een cadeautje overtuigt
Wanneer we naar de goede doelen zelf kijken om te ontdekken hoe de nieuwe schenkers werden gevonden, zien we dat de meesten via ‘premium direct mail’ overtuigd worden om een gift te doen. Je brief komt ongevraagd in de postbus. De fameuze bobbel in de envelop of een vermelding op de envelop van een geschenkje verlagen de drempels om de brief te openen.

Adresetiketjes, een boodscappentas, een papierset, een sleutelhanger of balpennen zijn de meest voorkomende geschenken.

Nieuwe schenkers die via deze premium brieven worden geworven, geven vaak een lagere gemiddelde gift, maar ze resulteren wel in hogere antwoordpercentages, een hoger netto rendement en op lange termijn een hoger netto inkomen.

Tot drie keer meer
Enkele jaren geleden waren goede doelen gelukkig met een antwoordpercentage van 0,8% tot 1,2% op een koude mailing. Maar een brief met een geschenkje erbij geeft al snel drie keer meer respons.

Zelfs met lagere gemiddelde giften en lagere tweede giften zijn de resultaten in het voordeel van de organisatie die bereid is om iets meer te investeren per brief door er een cadeautje bij te steken.

Nieuwe kanalen om schenkers te werven zijn interessant, maar zorg er voor dat je een evenwichtig aanbod hebt. Direct mail schenkers zullen een unieke inkomstenbron zijn en zullen later legaten en major donors opleveren wanneer je de juiste strategieën toepast.

DSC is hét direct mail-bureau voor jouw fondsenwerving. Voor verdere informatie, kan je ons steeds contacteren.

(bron: www.seantriner.com)

Babyboomers: de jonge donateurs die je aandacht verdienen5/06/2015

Soms hoor je eens stemmen van jonge mensen die beweren dat je de hele fondsenwerving zoals die nu is overboord moet gooien opdat de ‘millennials’, de jongere generatie dus, plotseling goede donateurs zullen worden. Het is zelfs niet erg dat je op die manier je huidige generatie trouwe oudere donateurs verliest. Oh neen, want je vervangt hen door coole jonge mensen.

Niet dus!

Het is waar dat heel weinig fondsenwervers investeren in het aantrekken van millennials. En dat is geen probleem aangezien de twintigers en dertigers geen goede prospecten zijn. Het is ontzettend moeilijk, én duur, om hen aan boord te krijgen, laat staan om hen daar te houden.

Maar geen nood. Binnen enkele decennia zijn ze er. Op dit moment is het belangrijker om na te denken over de babyboom-generatie. Ze zijn er, maar fondsenwervers hebben nog niet goed uitgezocht hoe we hen aan boord kunnen krijgen.

Dus het is interessant om je werktijd te verdelen over de verschillende generaties. En waarom niet als volgt:

  • 40% Stille generatie (geboren voor 1946): dit zijn onze helden. Blijf hen verwennen.
  • 50% Babyboomers (geboren tussen 1946 en 1964): ze staan klaar, maar we moeten de banden aanscherpen.
  • 8% Gen X (geboren tussen 1965 en 1980): De eersten worden vijftig jaar, dus langzaam komt deze generatie in beeld.
  • 2% Millennials (geboren tussen 1981-2000): wanneer deze generatie belangrijke donateurs worden, zal de technologie helemaal gewijzigd zijn. Alles wat je vandaag over hen leert, zal verouderd zijn tegen de tijd dat het er echt toe doet.
  • Heb je hulp nodig om een juiste aanpak voor de generaties te ontwikkelen? Contacteer DSC en we bespreken de mogelijkheden met je.

Bron: Future Fundraising Now

Goede voornemen voor 2015? Een extra gift aan het goede doel.22/04/2015

De eerste maanden van 2015 zijn alvast veelbelovend voorbij gegaan. Bij DSC merken we namelijk een stijging op in de inkomsten via direct mailing bij onze partners.

We weten al langer dat onze donateurs een trouw publiek zijn. Mensen met het hart op de juiste plaats. Nu blijkt ook dat zij alvast in de eerste drie maanden van 2015 voldoende ontroerd en aangespoord zijn om een gift te doen aan een van onze partners. We noteerden maar liefst 7% meer giften dan in het eerste trimester van vorig jaar. Tegelijk zien we dat de gemiddelde gift licht is gedaald. Meer mensen zijn dus geraakt, maar geven gemiddeld wel iets minder.

In tegenstelling tot andere landen beschikt België niet over officiële cijfers die ons vertellen hoeveel geld er wordt geschonken aan goede doelen. We kunnen hier dus enkel vaststellen dat onze partners een vliegende start hebben gemaakt in 2015.

Hopelijk blijven de donateurs geëngageerd om ook de rest van het jaar een gift te doen aan jouw organisatie. Wij zetten alvast alles in het werk om jouw fondsenwervingsstrategieën te optimaliseren en succesvolle direct mailing-campagnes uit te sturen voor jouw goed doel.

Een oproep om te schenken kan ook via een … oproep!21/04/2015

Jazeker, een brief via de post is nog steeds de belangrijkste manier om fondsen te werven. Maar in de huidige samenleving dringt een gevarieerde aanpak zich op om jouw fondsenwerving te optimaliseren. Een interessant kanaal is telemarketing waarmee je in sommige gevallen jouw rendement op een mailing wel 12 keer kan verhogen*.

Contact. Loyaliteit. Rekrutering.

Vroeger werd telemarketing vooral ingezet om nieuwe schenkers te werven, maar vandaag is het een geducht wapen om je klanten te contacteren, het vertrouwen in jou te optimaliseren en de frequentie van de giften te verhogen.

Dankzij telemarketing bevorder je in eerste instantie een open en menselijke dialoog met jouw schenkers. Want in een gesprek hebben we de mogelijkheid om hun vragen te beantwoorden, te luisteren naar hun suggesties en te ontdekken waarom ze jouw organisatie steunen.

Bovendien is telemarketing een fantastisch instrument om de loyaliteit te verhogen. Tijdens een gesprek houd je jouw contacten op de hoogte van de huidige en toekomstige acties en kan je in detail uitleggen hoe hun geld wordt besteed.

Tenslotte zetten we deze marketingtool in om afgehaakte schenkers opnieuw warm te maken voor uw organisatie en uiteraard ook om nieuwe schenkers te werven.

Goede resultaten

Telemarketing vraagt een grote expertise. Daarom is het enorm belangrijk om dergelijke campagnes toe te vertrouwen aan een gespecialiseerd bedrijf. Samen met jou definiëren we de te behalen doelstellingen. Vervolgens ontwikkelen we een algemeen plan, analyseren we de gegevens en selecteren we de geschikte segmenten.

Geavanceerde technologie

Alle belangrijke informatie om het gesprek vlot te laten verlopen, verschijnt onmiddellijk op het scherm van onze operatoren. Je kan op ieder moment het aantal of zelfs het type (eenmalig of wederkerend) geworven giften gaan bekijken.

Zoals je merkt, staat telemarketing voor een verantwoordelijke investering die meer en meer onmisbaar wordt voor jouw fondsenwerving.

Ben je klaar om dit grote avontuur aan te gaan? Aarzel dan niet om ons te contacteren. We bieden je graag een passend antwoord op uw verzoek!

 

* Bron van informatie: http://lentreprise.lexpress.fr/marketing-vente/promotion-communication/l-importance-de-la-relance-telephonique_1524320.html

Iemand overtuigen? Gebruik zijn/haar voornaam.30/03/2015

Bij DSC wisten we het al langer: de voornaam vermelden in je correspondentie is ontzettend belangrijk om mensen aan te zetten om meer geld te schenken. Een persoonlijke touch haalt velen over de streep.

En die persoonlijke aanpak blijkt ook te werken tijdens het orkaanseizoen in Amerika. Uit een onderzoek van de Universiteit van Michigan blijkt dat er een verband is tussen de naam van een orkaan en de bereidheid van een individu om te doneren. Mensen zijn meer geneigd om te doneren wanneer de initiaal van hun voornaam overeenkomt met die van de orkaan.

Neem nu bijvoorbeeld orkaan Rita, zij sloeg toe in Florida, Cuba, Texas en Louisiana in 2005. Uit het onderzoek blijkt dat mensen waarvan de naam met een R begon 260% meer geneigd waren om te doneren aan de slachtoffers dan de mensen waarvan de naam niet met een R begon.

Volgens een professor aan de NYU Stern Business School brengt deze theorie een enorme beïnvloedingskracht met zich mee. Zo heeft de Wereld Meteorologische Organisatie er baat bij om een veel voorkomende naam voor een orkaan te kiezen om zo vrijwillige donaties te verhogen.

Van theorie naar praktijk

Maar hoe kunnen we deze theorie toepassen in de praktijk? Simpel, in elke beïnvloedingsstrategie is het van cruciaal belang om iemand zijn aandacht te trekken. Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van de voornaam in een reminder voor een belastingaangifte, ervoor zorgt dat de responsgraad significant stijgt in vergelijking met het sturen van een standaard reminder zonder vermelding van de naam.

En daarom spreekt DSC in de mailings steeds de donateur aan met zijn naam. Want, geef toe, iedereen is best trots op zijn naam en wordt graag persoonlijk aangesproken.

(Bron: www.jobat.be)

Op zoek naar succesvolle strategieën voor uw fondsenwerving20/03/2015

Eind maart volgt een delegatie van DSC de AFP International Fundraising Conference in Baltimore (USA). We dompelen ons volledig onder in de relatie tussen het goede doel en de schenkers. We laten ons verrassen en zoeken de grenzen van onze creativiteit op om te ontdekken welke impact uw organisatie kan hebben op de wereld. Tijdens deze grootste bijeenkomst van fondsenwervers ter wereld zetten we onze strategieën op punt en laten we ons inspireren om u nog beter te helpen.

Nadien zijn DSC en haar Infa-partners op 1 april gastsprekers in de University of Columbia  in New York op het Forum on International Fundraising and Philanthropy:
“What Are We Doing to Help People Who Are Helping Others?”. Tijdens dit event leggen we de successen en specifieke fondsenwervingstechnieken die werken in Europa en in Amerika op tafel.

We houden u zeker op de hoogte van alle belangrijke tendensen!

Vier tips om online supporters binnen te halen20/02/2015

  1. Niet-financiële betrokkenheid kan een beloning leveren… als het voorstel goed geformuleerd word
    Een online actie uitlokken kan je op verschillende manieren doen, zelfs al is je goede doel niet uitgesproken tastbaar of ben je niet gewend om grootschalige campagnes op te zetten.
    Denk na over welke interactie jouw online publiek doet groeien. Dit kan een petitie, eigenzinnige poll, boodschap van solidariteit, eenvoudige 'share’ of aanvraag voor een geschenk zijn. Zoals met alle betrokkenheid van supporter is het voorstel de sleutel tot succes. Is er iets dat is echt van belang is voor uw doelgroep? Is het emotioneel boeiend, schokkend, mooi, ontzagwekkend, hilarisch of een persoonlijk voordeel? Er zijn tal van mogelijkheden, als je realistisch bent over wat aanstekelijk zal zijn.
  2. Teken een aangepaste ‘donor journey’ uit
    Je wilt nooit in de fase belanden waarbij je jezelf afvraagt: ‘ok, we hebben duizenden mensen gemotiveerd. Wat nu?’ Geen enkele organisatie zou tijd en geld mogen investeren in het werven van nieuwe supporters zonder dat ze een communicatietraject, waarbij het fondsenwervend potentieel word aangeboord, voor hen hebben uitgetekend. De prioriteit is om voor iedere verworven supporter het juiste traject uit te stippelen.
  3. Spendeer voldoende tijd om jouw publiek te onderzoeken en te omschrijven, doe dit online.
    Het digitale landschap verschaft unieke, krachtige instrumenten om jouw publiek te bereiken. Segmenteren om alleen die mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in jouw aanbod is een prioriteit. Verlies geen geld aan advertenties van mensen die nog nooit op jouw website zijn geweest of een volledig afwijkend profiel hebben van jouw gemiddelde donateur.
  4. Optimaliseer jouw marketingstrategie regelmatig en wees flexibel
    Wanneer jouw digitale campagne start, mag je niet achterover leunen en wachten tot de resultaten binnenkomen. Je moet elke dag werken om jouw campagne te verbeteren zodat ze blijft rollen.

    En dan?
    Een online schenker overtuigen is niet het einde. Het is het begin van een reis waarbij je steeds de relatie met de donateur en zijn betrokkenheid bij jouw organisatie moet versterken.

    Hulp nodig bij jouw online fondsenwervingsactie? Contacteer DSC en we helpen je graag verder.

    (Dit artikel is geïnspireerd door de blog van James Herlihy, digitaal strateeg bij Pareto Fundraising, Australië)

Een donateur bedanken. Hoe begin je eraan?13/02/2015

Een dankbrief wordt vaak beschouwd als een ‘af te vinken’ taakje. Iets wat we snel snel nog moeten doen zodat we ons dan opnieuw kunnen concentreren op het schrijven van nieuwsbrieven of etentjes met grote schenkers.

En toch is een dankbrief de eerste stap in de relatie met jouw schenker. Dan loont het al eens de moeite om hier langer bij stil te staan, niet?

Wil je eens een nieuwe invalshoek, een omverblazende dankbrief? Lees dan even het artikel van Penelope Burk. In haar omvangrijk onderzoek, kwam ze tot twee belangrijke componenten:

  • De timing van de brief (onmiddellijk na de gift geeft de grootste impact)
  • De inhoud van de brief (personaliseer de brief zoveel mogelijk en maak er een echt pareltje van)

Schenkers die ontroerende dankbrieven ontvangen, zijn sneller geneigd om opnieuw te schenken en zullen frequenter schenken gedurende hun relatie met jouw organisatie.

Hulp nodig bij het schrijven van dankbrieven? Contacteer DSC en we starten samen een op maat uitgebouwde bedanking voor jouw schenkers.

Het gaat goed met de fondsenwerving19/01/2015

De top 100 fondsenwervende goede doelen in Engeland noteren in twee jaar tijd samen een inkomstengroei van meer dan 348 miljoen pond. Dit blijkt uit een tweejaarlijks onderzoek bij fondsenwervende organisaties in het Verenigd Koninkrijk. Het goede doel, Macmillan Cancer Support, tekende voor de grootste groei in inkomsten. De belangrijkste inkomstenbron binnen fondsenwerving blijkt bovendien inkomsten via legaten te zijn.

De fondsenwervers van deze goede doelen gaven ook enkele trends voor 2015 mee. Grote schenkers zijn volgens hen de belangrijkste opportuniteit voor het nieuwe jaar. Daarnaast zal de aandacht vooral gaan naar samenwerkingen met bedrijven, online fondsenwerving en geld inzamelen via sms en andere mobiele technologieën.

De grootste uitdaging volgens de Britse experten is vooral het vinden van kwalitatieve medewerkers.

En in België? Ook wij zien legaten, grote schenkers en online fondsenwerving als belangrijke inkomstenbronnen voor 2015. Kom gerust even langs om de mogelijkheden voor jouw organisatie te bespreken.

Meer info over het onderzoek? Klik hier.

Meer brieven, meer geld!?10/12/2014

“Stuur geen brieven meer naar major donors”

Dit is een van die denkbeelden die rondzwerven in de fondsenwervende wereld. Maar een onderzoek bij 500 schenkers die meer dan $500 hadden geschonken, bewees net het tegenovergestelde.

Deze 500 schenkers kregen de kans om zelf te beslissen welke van de 12 aangeboden brieven ze wilden ontvangen in het komende jaar. 37% antwoordde vulde de aanvraag in. Het hoogste aantal brieven die ze wilden krijgen, was 3.

Op het einde van het jaar vergeleek het onderzoek de groep die 12 brieven kregen met de groep die had aangeduid hoeveel brieven ze wilden ontvangen. En wat bleek?

De groep met de 12 brieven gaf 35% meer dan de andere groep.

Een verrassende conclusie want schenkers die kunnen kiezen, geven vaker betere resultaten.

Wat is dan de oorzaak van deze verrassende uitkomst van het onderzoek?

Deze schenkers hebben net ‘neen’ gezegd tegen de organisatie. Zelfs negen keer of meer. Daarom zijn ze vast al minder geneigd om te blijven schenken.

Daarom blijft de algemene denkpiste “minder brieven, minder geld” ook hier van toepassing.

Wil je zelf ontdekken wat de beste frequentie is om jouw major donors te schrijven? Contacteer DSC en we zoeken graag samen met jou een aanpak op maat uit.

bPost verhoogt haar prijzen vanaf 1 januari 20153/12/2014

Een postzegel voor een genormaliseerde brief tot 50 g (zegel nr 1) zal vanaf 1 januari 0,72 euro kosten. Tot vandaag kostte die zegel 0,70 euro.

Het basistarief voor dm-campagnes, die DSC via bPost verzendt voor haar klanten, stijgt vanaf 1 januari met 0,002 euro voor “small format” zendingen; “large format” zendingen worden 0,003 euro duurder.

Hierdoor worden de nieuwe tarieven:

Basistarief - DM Connect

 

Small format

Large format

0 g - 20 g 0,347 0,42
21 g - 50 g 0,356 0,429
51 g - 80 g   0,433
81 g - 100 g   0,444
101 g - 150 g   0,49

 

De speciale postzegels voor verenigingen voor genormaliseerde zendingen tot 50 g zullen vanaf 1 januari 0,43 euro kosten.

Periodieke tijdschriften tot 75 g kosten na de jaarwissel 0,223 euro (ipv 0,222 euro) of 0,295 euro (tot 125 g). Voor publicitaire supplementen, die los bij een tijdschrift gevoegd worden, wordt 0,025 euro extra aangerekend. Nieuw vanaf 1 januari is dat het toegevoegde supplement kleiner moet zijn en minder moet wegen dan het tijdschrift.

Eenvoudig online schenken in 3 stappen2/12/2014

DSC heeft, in samenwerking met haar digitale partner DIGICREATE.BE, een webplatform ontwikkeld dat schenkers toelaat een organisatie te steunen via een eenmalige of maandelijkse gift.

Deze module wordt volledig aangepast aan de look & feel van uw website, zonder dat u daarvoor zelf een nieuwe website hoeft te creëren.

De schenker kiest hoe hij wilt helpen.
Kiest hij voor een eenmalige gift, dan start een beveiligde betalingsmodule die via de operator Atos Worldline giften verwerkt via een bancontact- of kredietkaart.

Kiest de schenker voor een maandelijkse gift, dan start een module die de vereiste informatie opvraagt om een Europese domiciliëring (SEPA Direct Debit) op te starten. De SDD-betalingen worden automatisch beheerd door het Data Management Platform dat DSC haar klanten aanbiedt: met een minimum aan tijd kan een organisatie duizenden SDD-opdrachten beheren.

Enkele voorbeelden van betaalmodules:

www.blindenzorglichtenliefde.be
www.brandwonden.be
www.pelicanofoundation.be
www.child-help.be

Deze module is uiteraard ook inzetbaar buiten de humanitaire sector.

Wenst u meer informatie? Neem dan contact op met Tineke Coeckelbergh per telefoon 02/528.87.33 of per mail tineke.coeckelbergh@dsc.be.

Vlamingen tonen warm hart tijdens de warmste week2/12/2014

Traditioneel roept de muziekzender Studio Brussel de week voor Kerstmis Vlamingen op om geld in te zamelen voor een goed doel. Voor het tweede jaar op rij kiest de Vlaming zelf voor welke Vlaamse vzw hij een geldinzamelactie op poten zet.

Op dit moment werden al voor 861 goede doelen fondsenwervende acties geregistreerd. Dit is het bewijs dat Vlamingen echt een warm hart hebben! Ook enkele van de DSC-partners staan op dat lijstje, zoals Vlaamse Vereniging voor Autisme, Artsen zonder Vakantie, GAIA, Handicap International, Kom op Tegen Kanker, Belgische vereniging voor strijd tegen mucoviscidose en Dierenartsen zonder Grenzen. Wij juichen deze initiatieven uiteraard met veel plezier toe.

Een actie registreren voor jouw goed doel kan hier.

Is een vogel in de hand beter dan tien in de lucht?27/11/2014

Soms maken de mensen hun zakken leeg om een goed doel te helpen. Maar op andere momenten houden ze hun geldbeugel stevig dicht. Wat drijft hen om te geven of om net niet te geven?

Het antwoord is eenvoudig. Mensen zijn vrijgevig wanneer u hen recht in het hart raakt.

Het heeft geen zin om hen met feiten te verdrinken om zo een probleem te illustreren: cijfers veroorzaken een cognitieve overbelasting en belemmeren de besluitvorming. Ze versterken bovendien het gevoel van inefficiëntie: "Mijn gift lijkt overbodig. Hoe kan ik, als individu, een verschil maken in dit immense probleem?”

De kracht van woorden

Het is dus beter om woorden te gebruiken. In tegenstelling tot de kilte van de statistiek, zijn er geen grenzen voor het vertellen van ontroerende verhalen. Mensen geven om een klein weesmeisje, een hongerige mama of een jongen met geamputeerd been die droomde van een voetbalcarrière, te helpen.

Bij DSC plaatsen we de emotie in de kern van ons werk. Maar we beseffen dat we niet allemaal gelijk reageren op deze intense gevoelens. Sommige reageren filantropisch, anderen blijven ongevoelig. Dit is de reden waarom deze complexe emotionele mechanismen moeten worden gebruikt door experten zoals wij.

We tonen ook aan de schenker dat hij een belangrijke rol speelt. We vertellen echte verhalen om een diepgaande dialoog tussen twee personen, de schenker en de begunstigde, te realiseren. Dankzij deze nabijheid plukt de schenker onmiddellijk de vruchten van zijn goede daad. Hij is er zich van bewust dat hij een leven heeft veranderd.

Bij DSC zijn we scheppers van de waarheid. Van de realiteit.

U kan ons contacteren op 02 280 00 74 of stuur ons een e-mail via info@dsc.be.

Wilt u meer weten over emoties versus statistiek in de fondsenwerving, klik hier.

Het DSC Fundraising Café: het enige café waar je geld werft in plaats van geld uitgeeft!23/10/2014

Het jaar zit er bijna op. Hoog tijd dus om de balans op te maken en je fondsenwervingsstrategie voor 2015 in een definitieve plooi te gieten.

Daarom nodigen we jou en je collega’s graag uit op de tweede editie van het DSC Fundraising Café. Want ook volgend jaar willen we jou met nieuwe, innovatieve ideeën en succesvolle resultaten blijven verbazen.

Benieuwd welke nieuwigheden wij jouw organisatie te bieden hebben? Welke trends we vaststellen? Wie er de voorbije maanden ons team kwam versterken? Hoe we ons installeerden in het nieuwe gebouw?

Kom je dan inspireren op het Fundraising Café.

Bevestig je komst vóór 13 november aan: isabelle.demel@dsc.be

Tot dan,

Het DSC-team

 

Kom naar het DSC Fundraising Café op donderdag 20 november om 15u30

Direct Social Communications
Victor Rauterstraat 33
1070 Brussel

 

15u30     Hallo, welkom !
16u          Alle nieuwtjes voor jou onthuld
17u30     Tijd voor een leuke babbel, met een glas en een knabbel

Belgen lopen niet warm voor crowdfunding23/10/2014

Geld ophalen via het grote publiek verloopt in ons land een pak moeizamer dan in onze buurlanden. Belgische bedrijven en verenigingen haalden in 2013 amper 1,1 miljoen euro op via crowdfunding. Crowdfunding is een financieringsvorm waarbij een persoon, vereniging of bedrijf naar het grote publiek trekt om middelen op te halen. Het project wordt voorgesteld op een website. De financiers krijgen een beloning in natura of een financiële vergoeding.

In landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Frankrijk en Duitsland kent deze vorm van fondsenwerving een groot succes. Maar in België is crowdfunding nog niet populair.

Bron: De Standaard, 15 oktober 2014

 

Wij kijken alvast uit naar de resultaten van 2014, want wij hebben toch het gevoel dat deze vorm van fondsenwerving in de lift zit. Kijk maar naar het verhaal van Abdeslam, de elektricien wiens auto vernield werd tijdens de rellen van Brussel. Wordt zeker vervolgd.

6 tips om meer digitale fondsen te werven14/10/2014

België hinkt wat achterop, vergeleken met andere Europese landen, maar langzaam maar zeker is ook hier een trend te bespeuren: het aantal mobiele internetgebruikers stijgt elk jaar in een razendsnel tempo. Hoog tijd dus om als organisatie je hier grondig op voor te bereiden.

Betalen via de smartphone of tablet wordt steeds eenvoudiger en aantrekkelijker. Dus ook fondsen werven via mobiel en sociale media zit in de lift. Lees alvast deze interessante blog met 6 tips om meer mensen te bereiken via smartphones, tablets e.d. Analyses, de juiste tools en sharing worden in deze blogpost uitgelegd.

En wil jouw organisatie zelf ook van start gaan met mobiele fondsenwerving, of heb je tips nodig om jouw digitale fondsenwervingsstrategie beter uit te bouwen? Contacteer dan DSC en we bekijken graag samen de mogelijkheden.

"Donors don’t give because you’re great. They give because they’re great." - Jeff Brooks1/10/2014

Onze ouders leren ons van kleins af aan dat we mensen moeten bedanken, als we van hen iets krijgen. Maar waarom hebben verenigingen het dan zo moeilijk met bedankingen?

Ga eens na hoe vaak je een gift gedaan hebt voor een organisatie en daarna een bedanking hebt ontvangen. En dan bedoelen we niet de standaard gepersonaliseerde bedankingsmails of brieven, maar een echt gemeende ‘dank u’ in de vorm van een telefoontje, handgeschreven brief, cadeautje,…

DSC hoort vaak dat ‘zo’n bedankingen enorm veel geld kosten’. We ontkennen niet dat bedankingen iets kosten, maar je maakt ze zo duur als je zelf wil. Er zijn organisaties die er fantastisch in slagen om hun donateurs op een originele manier te bedanken.

Waarom niet met een filmpje, net als Charity Water? Of zoals Greenpeace?

DSC begeleidt je bij het opstellen van een ‘stewardship plan’. Contacteer ons wanneer je meer informatie wenst.

Het effect van het verhaal2/09/2014

Je herkent het vast wel. Op familiefeesten hang je steevast aan de lippen van de welbespraakte grootvader die nogmaals een straf verhaal uit zijn jeugd uit de doeken doet. Iedereen luistert, groot en klein. Opa is een echte verhalenverteller. Een ‘storyteller’ avant la lettre.

Krasse verhalen verkopen. Dus als fondsenwervende organisatie besef je vast ook wel dat je een sterk verhaal nodig hebt om jouw boodschap over te brengen, om geld in het laatje te brengen. Toch is het niet altijd eenvoudig om jouw lezer mee te trekken in jouw verhaal. Storytelling is dan ook een vak op zich. En alles staat of valt met jouw hoofdpersonage. Ben je een liefhebber van goede verhalen, dan moet je zeker de belevenissen van Nigerese Aissa Marou lezen. Laat haar levensverhaal een inspiratie zijn voor uw organisatie.

Heeft u het moeilijk om de woorden in de juiste volgorde te zetten en jouw publiek te overtuigen? Laat die pen dan liggen en bel ons. DSC vertelt met veel plezier uw verhaal met woorden die overtuigen. 

Goed jaar voor goede doelen25/08/2014

Een aantal grotere non-profit organisaties in ons land heeft een recordjaar achter de rug. Tegenover 2012 stegen de inkomsten uit acties, legaten en giften vorig jaar met twintig procent, besluit de krant De Morgen uit de jaarverslagen van zestien goede doelen.

Onder meer Artsen Zonder Grenzen haalt opvallend meer fondsen binnen in 2013 - 36,7 miljoen tegenover 29,8 miljoen het jaar voordien. Ook de Stichting tegen Kanker (24,4 miljoen tov 18,9 miljoen), Caritas (19,9 miljoen tov 15,2 miljoen) en Unicef (19,8 miljoen tov 11,1 miljoen) zagen hun middelen stijgen. Het WWF (7,8 miljoen tov 8,7 miljoen) en het Rode Kruis (10,9 miljoen tov 11,1 miljoen) zagen hun inkomsten licht dalen.

Na de economische crisis is deze berichtgeving een opkikker. De vrijgevigheid in België leeft nog steeds. En voor veel organisaties is direct mail het belangrijkste inkomstenkanaal.

Heeft jouw organisatie nood aan advies? Wil je 2014 ook met een recordopbrengst afsluiten? Contacteer DSC en we plannen de juiste strategie zodat jouw organisatie meer fondsen werft.

 

Bron: De Morgen (23/08/2014)

Een emmer vol geld20/08/2014

ALS-leden doen mee aan de Ice Bucket Challenge

Je kan er niet meer om heen. De #icebucketchallenge is overal. En voor fondsenwervers wereldwijd is het natuurlijk veel meer dan een emmer ijskoud water over je heen gieten. Want in amper een maand tijd heeft de ALS Liga maar liefst vier keer meer schenkingen ontvangen dan het voorgaande jaar.

Moeten we dan allen op zoek naar uitdagende en ludieke acties om de nodige fondsen te werven of voldoende media-aandacht te krijgen? Niet noodzakelijk. Toch is dit vooral een oproep om steeds creatief en verrassend uit de hoek te komen. Op welke manier je ook fondsen werft.

Eenmalige gift
En nadien de koude douche? Want nu wacht er een aartsmoeilijke taak voor de ALS Liga. Al die mensen die niet alleen de uitdaging zijn aangegaan, maar ook geld hebben overgeschreven, moet de Liga uiteraard aan zich binden. En dat is een opdracht waar veel organisaties het moeilijk mee hebben.

Wilt jouw organisatie meer weten over strategieën om nieuwe schenkers te binden? Dan helpt DSC je hier graag mee. Aarzel dus niet om ons te contacteren!

En wie kritisch staat tegenover deze actie, kan het opinieartikel lezen van economisch journaliste Suzanne McGee in De Standaard.

Soms geven mensen die minder hebben, méér: hét bewijs!17/07/2014

Steeds meer erfenissen naar goede doelen11/07/2014

Belgen nemen steeds vaker een goed doel op in hun testament.

Waar SOS Kinderdorpen in 2008 nog 180.000 euro kon optekenen, steeg dat bedrag in 2013 naar 1,4 miljoen euro. De Vlaamse Liga tegen Kanker zag zijn erfenisinkomsten stijgen van 3,5 miljoen naar 6 miljoen euro in amper drie jaar tijd. In sommige gevallen gaat het dus om een verdubbeling in enkele jaren tijd.

Vroeger schonken mensen hun geld aan kloosters en kerkfabrieken, nu aan ngo's. Jan Rachels van Testament.be: 'Het is de geëngageerde generatie die komt te overlijden. Zij bezitten meer en hebben minder kinderen.'

Bron: Het Laatste Nieuws (donderdag 10 juli)

Behandel senioren met veel liefde18/06/2014

Paniek bij veel goede doelen: ze zien hun database steeds ouder worden en gaan ijverig op zoek naar jonge mensen, vooral via online kanalen. Maar een verouderde database hoeft helemaal geen ramp te zijn volgens Sean Triner, Australische fondsenwervingsspecialist.

Oudere schenkers, je moet er gewoonweg van houden. Een zeventigjarige vandaag heeft namelijk zeker nog 10 à 15 jaar de tijd om geld te geven. En trends tonen dat een generatie steeds meer gaat geven naarmate ze ouder wordt. Dus het advies van Triner is om je vooral te blijven concentreren op de ouderen in onze samenleving. En daar brengt hij vijf redenen voor aan:

  1. Ouderen zijn vaak goedkoper om een eerste keer te laten schenken.
  2. Oudere schenkers geven sneller een tweede keer.
  3. Oudere schenkers zetten niet snel hun maandelijkse opdracht stop.
  4. Oudere schenkers geven meer.
  5. Jongere mensen sterven niet zo snel en zullen dus geen legaat nalaten in een tijdspanne die je kan budgetteren. 


Blijven investeren in de ouderen is dus heel belangrijk. Betekent dit dat je de online kanalen waar vooral jongere mensen te vinden zijn, aan de kant moet laten? Neen hoor. Volgens Triner zullen de vijftigplussers die je online oppikt, het beter doen dan de jongeren.

Lees hier het blogartikel van Sean Triner.

Nieuw kantoor vanaf 10 juni23/05/2014

Op 5 en 6 juni pakt DSC alle succescampagnes netjes in om ze over te brengen naar ons nieuw kantoor in de Victor Rauterstraat 33 te 1070 Anderlecht.

Beide dagen zullen we enkel via de gekende gsm-nummers bereikbaar zijn.
 
Vanaf dinsdag 10 juni staan we weer ter beschikking van onze partners.

JA, er is een manier om ervoor te zorgen dat jouw e-mails geopend worden!14/05/2014

Je stuurt regelmatig een e-mail naar jouw donateurs, maar krijgt niet de gewenste open rates? Dan ben je zeker wat met onderstaande tips.

  1. Wie stuurt jouw e-mails uit? En daarmee bedoelen we uiteraard niet de persoon die daadwerkelijk op het ‘verzenden’-knopje drukt. Wie is de afzender van jouw e-mail? Is het iemand die de donateur kent of gaat het om iemand totaal onbekend? Dit is enorm belangrijk, want dat is het eerste wat de donateur aanzet tot openen. Zorg ervoor dat het iemand bekend is, bijvoorbeeld de persoon die anders ook steeds de communicatie ondertekent.
  2. Het onderwerp is de enveloppe van een e-mail. Deze moet meteen de aandacht trekken, want je hebt maar enkele seconden! Maak de donateur nieuwsgierig door er urgentie, emotie of schokkend, maar misleid niet! Kortere onderwerpen (< 50 karakters) hebben hogere open rates.
  3. Zorg ervoor dat jouw e-mails leesbaar zijn in alle e-mail clients zoals bijvoorbeeld Gmail, Outlook,… Dit doe je door testaccounts aan te maken en zo te kijken of je e-mail daadwerkelijk zo toekomt zoals jij het wil.
  4. Dit voorlaatste puntje hangt nauw samen met het vorige. Zorg ervoor dat jouw e-mails ook leesbaar zijn op mobiele apparaten. Steeds meer mensen bekijken hun e-mails op hun smartphone of tablet. Daarom is het belangrijk dat niet alleen jouw website, maar ook jouw e-mails hierop afgestemd zijn. We spreken hier van een responsive design. Er wordt één design gemaakt, dat compatibel is met alle apparaten.
  5. Sommige e-mail clients blokkeren afbeeldingen. Daar kan jouw ‘Geef’-knop ook bij zijn. Om ervoor te zorgen dat ze toch perfect weten waarover het gaat, zonder de afbeeldingen, moet je ervoor zorgen dat je steeds een ‘alt tag’ toevoegt. Deze omschrijft de afbeelding.


DSC kan jouw organisatie helpen om bovenstaande tips te integreren in jouw online fondsenwerving. Aarzel dus niet om ons te contacteren!
 

Tips en tricks voor online fundraisers14/05/2014

Online fondsenwerving wordt steeds populairder en dat heeft zo zijn redenen. Hier sommen we een aantal voor- en nadelen op, die je in je achterhoofd moet houden als je met online fondsenwerving begint.

Nadelen:

  • Het is een ‘koud’ medium: mensen lezen e-mails op een andere manier dan de traditionele media. Het is snel, actiegericht en ongeduldig. Niet goed voor emotie en medeleven – dé basis ingrediënten voor fondsenwerving. Dat verklaart dan ook de lage respons/conversie percentages.
  • De donateurs zijn jonger (dit is ook een voordeel, zie hieronder): jonge donateurs hebben lage retentiepercentages. Dat uit zich dan ook in het lage retentiepercentage van online donateurs.
  • Het is druk: als je dacht dat een brievenbus al erg is, met z’n tientallen concurrenten – denk dan maar aan de inbox: een actieve online donateur krijgt wellicht 100 e-mails per dag of meer van non profit organisaties die iets te zeggen hebben.
  • Het is goedkoop: zo goedkoop dat je het je kan permitteren om dom te zijn. En stom zijn is duur, maakt niet uit hoe klein de kost ook is.


Voordelen:

  • De donateurs zijn jonger: deze donateurs geven hogere gemiddelde giften, en als je ze kan behouden, blijven ze ook langer. De truc is: richt je op het jongere publiek tussen 45 en 65 jaar oud.
  • De gemiddelde giften zijn hoger.
  • Het is een interactief kanaal: donateurs kunnen interageren met jouw organisatie. Dat is het begin van een betekenisvolle relatie.
  • Het is multimediaal: zeer interessant voor verenigingen die hun doel moeilijk kunnen omvatten in woorden. Online kan je afbeeldingen, video’s,… tonen.
  • Het is goedkoop: je hebt geen print-, productie- en papierkosten. Het beperkt ook het risico van innovatie.

Iets meer giften in 2013 in België6/05/2014

Het afgelopen jaar hebben meer Belgen een gift gedaan voor een goed doel t.o.v. het jaar 2012, terwijl de groep van zij die minder geven in dalende lijn is.

Volgens een enquête van de Koning Boudewijnstichting en het instituut Itinera is de Belgische vrijgevigheid aan de beterhand, maar ze lijkt nog steeds fragiel. Inderdaad, de gemiddelde gift kent geen grote verandering , zelfs als een groot aantal blijft aarzelen om te steunen.

Het blijkt ook dat een meerderheid de voorkeur geeft aan een gerichte acties. De gezondheid en medisch onderzoek staan bovenaan de lijst met 39% van de donateurs, gevolgd door humanitaire acties (18%), toegang tot kwalitatief onderwijs voor iedereen (11%) en de bescherming van het milieu en duurzame ontwikkeling (6%).

Tot slot, 54% van de Belgen verkiest eerder een goed doel te steunen op lange termijn dan zijn geld te geven aan noodhulp.

En hoe ziet de situatie er bij DSC uit?
In 2013 is de gemiddelde gift, voor al onze partnerorganisaties samen, van 34,86 naar 34,52 euro gegaan. Het totaal van de verzamelde giften is gestegen met 4,1%

Steeds meer erfenissen naar goede doel16/04/2014

In 2013 is het aantal wilsbeschikkingen dat in België werd opgesteld met 36 procent gestegen en die trend zet zich ook in 2014 voort. Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws vandaag. En niet alleen de notarissen varen bij de toegenomen interesse van de Belgen in hun nalatenschap: ook ngo's en liefdadigheidsorganisaties zien hun inkomsten uit legaten fors stijgen.

Dit is te danken aan de Babyboomers. Zij gaan op pensioen, denken aan hun testament en zijn geëngageerd. Een andere reden is een vermindering van het vertrouwen in de Staat en uiteraard ook het feit dat legaten aanzienlijk minder belast worden.

Lees het volledige artikel hier.

DSC verhuist!13/03/2014

2014, het jaar van de verandering, dat is zeker!
Met al onze nieuwe activiteiten werd het gebouw in de Walcourtstraat te klein. Midden 2014 verwelkomen we jullie op onze nieuwe locatie: Victor Rauterstraat 33, 1070 Brussel

Maak kennis met ons online Data Management Platform13/03/2014

In 2013 lanceerde DSC het online Data Management Platform (DMP), een CRM-pakket dat u toelaat uw donateurs gemakkelijk te beheren én bovendien is het altijd toegankelijk!

  • Cross channel
  • Donor management
  • Gift management
  • Google maps integratie
  • SEPA Direct Debit
  • Selectietool
  • Document Management
  • Beheer van fiscale attesten
  • Rapporteringstool
  • E-mail campaigns
  • CRM: one-to-one contacts
  • Integratie online giften

Direct Social Communications (DSC) en Digicreate.be nemen Delius over10/02/2014

DSC, uw fondsenwervingspartner en Digicreate.be, specialist in de ontwikkeling van op maat gemaakte websites en online applicaties, hebben het handelsfonds en een deel van het personeel van Delius overgenomen. Deze overname garandeert bestaande Delius-klanten een vlotte verderzetting van al hun online activiteiten en biedt interessante mogelijkheden voor wie nog geen Delius-klant was.

Continuïteit gegarandeerd na overname
Na het faillissement van Delius begin december was er een leemte en ongerustheid ontstaan bij de klanten. Hoe zou de hosting van hun website voortaan verlopen? En de verzending van e-mails? En belangrijker nog: wat met de verwerking van online giften, een zeer belangrijk punt voor non-profitorganisaties.

De overname van Delius door DSC en Digicreate.be verzekert de bestaande klanten na een korte overgangsperiode een vlotte verderzetting van al hun online activiteiten. Daarvoor staat de stevige digitale knowhow van Digicreate.be garant, gecombineerd met de jarenlange expertise in fondsenwerving van DSC.

Persoonlijke service en maatwerk voor verenigingen
Ook voor verenigingen die geen Delius-klant waren, heeft deze samenwerking veel te bieden. Denk maar aan de opvolging en verwerking van online betalingen, de hosting en het onderhoud van de website, verzending van e-newsletters, rapporten online, crowdfunding,... Interesse? We vertellen er u met plezier alles over en werken graag een voorstel op maat uit.

Contact

Wilt u meer weten over de online expertise van Digicreate.be? Neem dan eens een kijkje op www.digicreate.be.

Eenmalig of maandelijks schenken via een uniek platform op het internet1/01/2014

DSC heeft een webplatform ontwikkeld dat schenkers toelaat een organisatie te steunen via een eenmalige of weerkerende gift.

Het platform gebruikt de look & feel van de website van de vereniging.

De schenker kiest hoe hij wil helpen.
Kiest hij voor een eenmalige gift, dan start een beveiligde betalingsmodule die via de operator Ogone giften verwerkt via een bancontact- of kredietkaart.

Kiest de schenker voor een maandelijkse gift, dan start een module die de vereiste informatie opvraagt om een Europese domiciliëring (SEPA Direct Debit) op te starten. De SDD-betalingen worden automatisch beheerd door het Data Management Platform dat DSC haar klanten aanbiedt: met een minimum aan tijd kan een organisatie aldus duizenden SDD-opdrachten beheren.
 

Contact

Victor Rauterstraat 33
1070 Anderlecht
T 02 280 00 74
info@dsc.be
Contact